in Dagelijks, Games

Wat we over kunst kunnen leren van twee games

Michiel Lieuwma zet in een video die 1,5 uur duurt — maar die voelt als een half uurtje — twee hele bekende games tegenover elkaar en zegt daarmee wat over de ‘staat van onze cultuur‘ (bij gebrek aan een betere term).

Ik wist weinig van beide games. En deze video zal je in ieder geval één ding bijbrengen: je gaat begrijpen waarom de game Baldur’s Gate 3 de grootste culturele uiting (weer zo’n woord) is van het afgelopen jaar.
De andere game is Starfield. Deze zit aan de andere kant van het spectrum.

Ga het kijken. Er zit veel in. Het is hoopvol om te weten dat ook in onze wereld nog steeds het beste komt bovendrijven.

Wat ook mooi is dat Lieuwma een Youtuber tipt die met bijna geen views toch gewoon doorgaat met zeggen en uitleggen wat hij vindt. Hij doet dat omdat het moet. En eigenlijk doet Lieuwma dat zelf ook. Ik herken dat.

Maar dat is niet per se waar deze post over gaat.

Zie ook de links onder deze video op YouTube.

Lieuwma doet in de video ook een paar definities uit de doeken van wat kunst is. En die spaar ik.

Het gaat in beide gevallen om een vergelijking met Antigone: een tragedie van Sophocles. Hij zegt daar een paar dingen over.

Ik parafraseer beide (kijk de video):

Echt goede kunst confronteert je met de onoplosbaarheid van twee mensen tegenover elkaar. Het gaat niet om voor of tegen. Kunst zorgt er juist voor dat je daar aan ontglipt en dat je de rijkdom ziet van het hele mozaïekwerk.

Echt goede kunst laat je het dilemma beleven en herbeleven, en gaat over je toetsing, over hoe je op de situatie reageert.

Mooi. En nu verder onbekommerd door!

Laat een reactie achter

Reactie